D.L.Moody: Istenre várni, Istenre hallgatni
Mózes elhivatása
A Szentírás sokkal többet ir az Isten szolgáinak elhivatáséról, mint a végükrõl. Nem tudjuk pl. hogyan és hol halt meg Ézsaiás, de nagyon sokat tudunk az elhivatásáról. Meggyõzõdésem, hogy ma is egy nagy csomó fiatal élete legnagyobb problémájának tartja azt, hogy valódi hivatását megtalálja. Mások egyszerûen nem tudják, milyen hivatást válasszanak. Ezért szeretném Mózes elhivatását olyan példának venni, amelybõl sokan tanulhatunk.
Emlékezünk arra, hogy amikor Isten az égõ csipkebokorból elhívta a nagy munkára, Mózes úgy vélte, hogy Isten tévedett, mert õ, Mózes nem megfelelõ erre. Ezért is mondja: "Ki vagyok én?" /2Móz 3,11/. Nem valami nagy véleménnyel volt saját magáról. Negyven évvel azelõtt még igen. Akkor még úgy vélte, alaposan felkészült a szolgálatra. Kitanulta Egyiptom tudományát, és bejáratos volt az egyiptomi elõkelõségekhez. Minden elképzelhetõ adottsága megvolt a fényes életpályához, ehhez kétség nem fér. De - mert nem Istentõl kért bölcsességet és vezetést - kudarcot kellett vallania.
Hányan vannak, akik nagy magabiztosan vágnak bele egy hivatásba, ahol hamarosan csõdöt mondanak. Nem hallgattak Isten szavára. Nem várták meg, hogy Isten vezesse õket.
Mózes akkor talán azt hitte, hogy Izráel fiai mélységesen meghatódnak attól, hogy egy valódi herceg veszi kezébe ügyüket. De jól tudjuk, hogyan vesztette el önuralmát, és ütötte agyon az egyiptomit. Másnap pedig, amikor két héber atyafi viszályába beleavatkozott, azok kikérték maguknak, mondván, hogy ki tette õt bíróvá felettük. Mózes menekülni kényszerült, és a puszta csendjében élt negyven esztendeig. Megölte az egyiptomit, és ezzel elvesztette befolyását. Gyilkossá vált, hogy másokat megszabadítson; igazságtalanságot követett el a jogrend nevében; mindenesetre nem így kell az állapotokat megváltoztatni. Még nevelõdnie kellett.
Hosszú ideig kényszerült Isten iskolájába járni, hosszú ideig kényszerült várni élete teljében : 4o és 8o éves kora közt. Amikor nevelkedett, övé volt Egyiptom minden fényüzére; most pásztori sorban kellett élnie. Az egyiptomiak szemében a pásztori mesterség megvetett volt.
Úgy vélem, az elsõ idõkben Mózesnek jóval nagyobb volt a feje, mint a szíve. És talán ez az oka oly sok ember kudarcának: nagy fejük van, de kicsi szívük. És az ilyen ember nyomorék. Mózes esetleg le is nézhette a hébereket. Sokan dédelgetik azt a gondolatot, hogy õk nagyok, a többiek kicsinyek. Az ilyenek hasznavehetetlenek Isten számára. Az is lehet, hogy Mózes igen nehézfejû tanítvány volt, azért kellett negyven évig tanulnia.
Végül azonban kiálts a vizsgát. Pontosan olyanná lett, hogy Isten felhasználhatta. És akkor Isten elhívta. Mózes pedig azt felelte: "Ki vagyok én?" Kicsinnyé lett saját szemében. Most már olyan volt, amilyennek Isten akarta.
Ha az egyiptomiakat megkérdezték volna Mózes felõl, azt mondták volna: "A legnagyobb bolond a világon. Gondoljátok csak meg, micsoda lehetõségeket szalasztott el - aztán így folytatnák: Az egyiptomi hadsereg fõparancsnoka lehetett volna, sõt még a trónra is kerülhetett volna, és az egész világot uralma alá hajthatta volna, ha nem alacsonyítja le magát azokhoz a nyomorult héberekhez. Gondoljátok meg, micsoda alkalmakat szalasztott el, és milyen elõnyökrõl mondott le!"
Negyven évre eltûnt a nyilvánosság elõl, és nem tudták, mi lett vele. Isten azonban szemmel tartotta. Számára éppen az az ember volt, akit jól felhasználhatott. Amikor Mózes visszakérdezett Istennek: "Ki vagyok én?", tulajdonképpen már nem az volt a kérdés, kicsoda õ, hanem hogy kicsoda Isten. Ha valaki megtanulja a leckét, hogy õ semmi, és Isten minden, akkor õt Isten már fel tudja használni.
Nem Mózesnek kellett véghezvinnie a szabadítás nagy mûvét, õ legföljebb eszköz volt Isten kezében. Isten Mózes nélkül is leszámolhatott volna a fáraóval. Ha akarta volna, mennydörgõ szavával megtörhette volna a fáraó szívét és makacsságát. Isten azonban irgalmasan lehajolt, és emberi eszközt használt. Egy intésébe került volna véghezvinni Izráel fiainak kivonulását. De e helyett inkább egy magányos és megvetett pásztort küldött, hogy - sok fájdalom és csalódás közepette - az vigye véghez szándékát. Így cselekedett Isten az Ószövetségben, és így cselekszik ma is. Egyszülött Fiát is emberi testben bocsátotta el, hogy közbenjáró legyen Isten és ember közt.
Mózes tovább mentegetõzött: " ..elmegyek Izráel fiaihoz, és azt mondom nekik: A ti atyáitok Istene küldött engem ti hozzátok; ha azt mondják nekem: Mi a neve? mit mondjak nekik?" /2Móz 3,13/. Bizonyára elsõ vállalkozása kudarcára gondolt, és félt, hogy másodszor is úgy jár.
Ha már valaki egyszer csõdöt mondott, mindig attól fél, hogy másodszor is kudarcot vall. Könnyen elveszítjük önbizalmunkat. De nem éppen az-e a jó, ha az önbizalmunkért cserébe elnyerjük az Istenben való bizalmat?
Isten erre így szól Mózeshez: "-így szólj Izráel fiaihoz: A VAGYOK küldött engem tihozzátok" /2Móz 3,14/. Valaki egyszer ezt így magyarázta: Isten bianco -csekket adott Mózesnek, akinek csak annyit kellet ezután tennie, hogy a csekket kitöltse. Ha vizet akart a sziklából fakasztani, - ki kellett töltenie a csekket. Kenyér kellett? - kitöltötte a csekket, és máris jött a kenyér az égbõl. Dúsgazdag finanszírozója lett Mózesnek. Isten hatalmának részesévé, örökösévé tette. Neki már csak annyit kellett tennie, hogy föltekintsen Istenre, - és máris mindent megadott neki.
Mózes azonban még mindig húzódozott a feladat elõl. További kifogásokat keresett, és azt mondta Istennek: "...nem hisznek nekem" /2Móz 4,1/. Épp annyira félt Izráel fiaitól, mint a fáraótól. Tudta, milyen nehéz rávennie az embernek akár a barátait is, hogy higgyenek benne.
Nos, ha Isten küld engem vagy téged valamilyen üzenettel, akkor nem az a dolgunk, hogy kérdezõsködjünk, hisznek-e nekünk az emberek vagy nem. Mi nem tudjuk az embereket hitre juttatni, az a Szent Szellem munkája. Nem tudjuk az embereket meggyõzni, sem kételkedésüket és hitetlenségüket eloszlatni. Csak Isten Szelleme képes rá, aki segíteni akar szolgálatunkban. Mi azonban képtelenek vagyunk arra, hogy hitet ébresszünk.
Isten megmondta Mózesnek, hogy hinni fognak-neki, és így képes lesz arra, hogy Izráel fiait kivezesse a szolgaságból. De úgy látszik, Mózes még az élõ Istenben sem bízott. S akkor azt mondta Isten: "Mi az a kezedben?" Mózes a pásztorbotját tartotta, amelyet valahol vágott. "Vesszõ" - felelte /2Móz 4,2/. "Ezzel fogod Izráel fiait megszabadítani. Ezzel a bottal bizonyítod majd be Izráelnek, hogy én veled vagyok" - felelte az Úr.
Azzal, hogy Isten "vette kézbe" azt a botot, erõsebb lett az a világ leghatalmasabb hadseregénél. Sáskajárást hívott Egyiptomra, vérré változtatta a vizeket. Természetesen nem a bot tette mindezt, hanem Isten. Amíg Isten Mózessel volt, Mózes nem vallhatott kudarcot semmiben.
Olykor mégis úgy látszik, mintha Isten szolgái nem érnének célhoz. Amikor Heródes lefejezte Keresztelõ Jánost, úgy tûnt, mintha János küldetése csõdöt mondott volna. De hogy van valójában? Az a "kiáltó szó", amely egykor Júda pusztájában elhangzott, ma is zeng szerte a világon. Ezrek és ezrek hallják ma is: "Annak növekednie kell, nekem pedig alászállanom." János nagyra tartotta Jézus Krisztust, és a világ színterére vezette be Õt. Heródes már csak azután tudta lefejeztetni, miután életmûvét bevégezte. Tudjuk, hogy István vértapu csak egyetlenegyszer prédikált, mégpedig a Szinedrion elõtt. De ezt az egy prédikációját hányszor és hányszor hirdették azóta is szerte e világon! Valószínû, hogy Pál apostol - Jézus Krisztus óta a legnagyobb prédikátor - szintén István mártírhalálánál indult meg.
Ha valakit Isten küld, és tudatában van feladatának, akkor nem vallhat kudarcot. Csõd volt-e Jézus Krisztus élete? Evangéliuma elterjedt ma az egész világon. Úgy tûnik, az apostolok kudarcot vallottak - pedig micsoda missziót végeztek. Aki figyelmesen olvassa az Apostolok Cselekedetei könyvét, megtudja, hogy minden csõdjükbõl gyõzelmet hozott elõ Isten.
Mózes nem szándékozott kudarcot vallani, noha a Fáraó megvetéssel mondta: "Kicsoda az Úr, hogy szavára hallgassak?" /2Móz 5,2/. Majd meg fogja látni, ki az Isten, és fel fogja ismerni, hogy van élõ Isten.
Közben azonban Mózes még további kibúvókat keresett. Így szólt: "nem vagyok ékesen szóló..., mert én nehéz ajkú és nehéz nyelvû vagyok" /2Móz 4,10/. Tehát - nem a szavak embere.
Barátaim, nagyon sok jó szónokunk van - olykor felbosszantanak túl könnyen forgó nyelvükkel. Volt idõ, amikor zúgolódtam amiatt, hogy én nem lettem szónok. Így gondolkoztam: "Hiszen, ha Isten nekem is megadta volna az ékesszólás adományát, mint annyi másnak...!" Hallottam embereket, akik szónoklatukkal valósággal lenyûgözték hallgatóságukat; ezek azonban jöttek és mentek. Beszédük csak annyi volt, mint a szellõ, nem hagyott nyomot maga után, nem volt erõ benne. Szép szavukban, ékesszólásukban bíztak. Errõl irt Pál a korinthusiaknak: "Az én beszédem és igehirdetéséin pedig nem emberi bölcsesség megtévesztõ szavaiban állott, hanem Szellemnek és erõnek megmutatásában, hogy hitetek ne emberi bölcsességen, hanem Istennek erején nyugodjék" /1Kor 2,4-5/.
Vegyük például a tanút a bíróság elõtt: hiába alkalmazza az ékesszólás minden fortélyát, a bíró hamarosan rendreutasítja. A bíróra pedig az teszi a legmélyebb benyomást, ha valaki a tiszta, egyszerû igazságot mondja. Képzeljük csak el, ha Mózes gondosan elõkészült volna a Fáraó elõtt tartandó beszédére, akár a tükör elõtt, hogy külseje makulátlan legyen, és a különbözõ pózokat gyakorolja; esetleg elment volna egy elõadómûvészhez, hogy megtudja, melyek a leghatásosabb szónoki fogások, és milyen gesztusok illenek hozzá.
Tegyük fel, hogy elegánsan felöltözve, szívére tett kézzel, magát pózba vágva lépett volna oda, és így kezdte volna: "Atyáink Istene, Ábrahám, Izsák és Jákób Istene küldött, hogy Egyiptom nemes királya elé járuljak!"
Nos, azt hiszem, azonnal megrövidítették volna egy fejjel. Hiszen ékesszóló ember bõven volt Egyiptomban is. Maga az ékesszólás itt nem sokat használt. Mózes nehéz szava ember volt, de üzenete volt Istentõl, és ezt tovább kellett adnia. Csak éppen Mózes kibúvókat keresett a feladat alól. Nem akart menni. Ahelyett, hogy kapott volna az alkalmon, hogy Isten követe lehet, szüntelenül mentegetõzött.
Isten pedig ráhagyta. Elfogadta a mentegetõzését, és tolmácsot adott melléje: Áront. Nos, nincs fárasztóbb dolog a világon, mint tolmács útján szólni. Egyszer megpróbáltam Párizsban. Együtt mentem fel a tolmáccsal egy olyan kicsiny szószékre, amely alig volt elegendõ egy személy számára. Amikor én beszéltem, a tolmács fordult félre, azután pedig én, amíg a tolmács franciául ismételte, amit én mondtam. El lehet képzelni unalmasabb dolgot, mint azt, hogy Mózes a Fáraó elé megy, és Áron tolmácsolásán keresztül szól?
Ez a nehéz beszédû ember azonban egyszer majd ékesszóló lesz. Százhúsz éves, amikor az egész gyülekezet elõtt így énekel:
"Figyeljetek egek, hadd szóljak, hallgassa a föld is számnak beszédét! Csepegjen tanításom, mint az esõ, hulljon, mint harmat a beszédem, mint langyos zápor a gyenge fûre, s mint permetezés a pázsitra! Magasztaljátok Istenünket! Kõszikla! Cselekedete tökéletes! Mert minden útja igazság! Hûséges Isten és nem csalárd! Igaz és egyenes Õ!
/5Móz 32,1-4/
Mózes végül is a legékesebben szóló ember lett, akit a világ valaha is látott. Amikor Isten embereket küld, hogy üzenetét továbbítsák, akkor beszédkészséget is akar nekik adni.
Ha Istentõl mondanivalót kapsz, akkor menj és add tovább az embertársaidnak, éppúgy, ahogy Isten neked adta. Nem bölcs dolog, ha ékesszólásodat akarod bizonygatni. Ne akarj te elvégezni mindent - engedd, hogy maga az üzenet hasson. Teljes szívvel arra törekedjél, hogy amit Istentõl vettél, azt add tovább, és ne engedd, hogy saját fogyatékosságaid vagy akár képességeid elhomályosítsák azt.
Azt mondják, hogy Cicero hallgatására egybegyûltek, amikor a végén oszladozni kezdett a tömeg, azt mondogatták: "Hallottatok valaha ilyen csodás, nagyszerû dolgokat?" És mégis, akkor lelkesedtek fel annyira, hogy szinte azonnal készek voltak harcba vonulni, amikor Demosthenest hallgatták. Demosthenes üzenete annyira hatásos volt, hogy mellette szinte elfeledkeztek arról, hogy ki a szónok. - Ez a különbség a két szónok között.
Miután Mózes "nehéz nyelvû" mivoltával mentegetõzött, és erre Isten ígérettel válaszolt, még mindig nem volt kész az engedelmességre. "Kérlek Uram, csak küldd, akit küldeni akarsz" /2Moz 4,13/.
Gondolkoztatok már azon, mit veszített volna Mózes, ha Isten ekkor szaván fogja, és valahogy így szól hozzá: "Jól van Mózes. Maradhatsz itt a pusztában, majd elküldöm helyetted Áront, vagy Józsuét, vagy éppen Kálebet."
Ne keress kiutat, ha Isten szolgálatra hív el. Mit veszítettek volna az apostolok, ha nem követik az Úr Jézus hívását! Mindörökké sajnálom azokat a tanítványokat, akikrõl azt mondja a Biblia, hogy hátat fordítottak az Úr Jézusnak. Gondoljunk csak arra, mit hagyott ott Orpa, és mit nyert vele szemben Ruth, amikor ragaszkodott Naomi Istenéhez. Háromezer év óta hirdetik a világon a történetét. Mindent elhagyott: apját, anyját, testvéreit, férje sírját. Jöjj Ruth, és mondd el nekünk, megbántad-e, hogy így döntöttél. Nem, nem bánta meg soha: neve minden eddig élt asszony közt a legfényesebbek közt ragyog. Egyik leszármazottja volt a Messiás.
Jöjj Mózes, és mondd el, megbántad-e, hogy Isten elhívására hallgattál? Meggyõzõdésem, ahogy megdicsõült testben Illéssel együtt az Úr Jézust dicsõítette, semmiképpen nem bánta meg.
Kedves barátaim, Isten nem szorul rá egy küldöttre sem. A Biblia tanít minket, hogy Õ még a kövekbõl is támaszthat fiakat. Valaki azt mondta egyszer, hogy háromféle ember van: az "akarom - ember", a "nem – akarom - ember", és a "nem – tehetem - ember". Az elsõ mindent véghezvisz, a második mindennek ellene mond, a harmadik viszont mindenben kudarcot vall.
Ha Isten hív, tekintsd ezt megtiszteltetésnek, hiszen Isten munkatársa lehetsz. Amit rád biz, végezd vidáman és szívesen, végezd teljes szívbõl, és Õ megáld téged. Ne engedd, hogy akár hamis szerénység vagy képmutatás, önzés vagy bármilyen személyes indok eltávolítson a kötelesség és a szolgálat útjáról. Ha Isten szavára ügyelünk, meghalljuk hívását: és ha Õ hív és küld minket, akkor nem vallunk szégyent, hanem eredményes lesz szolgálatunk. Mózes csodákat élt át, mert elment, és azt tette, amit Isten rábízott.
|